Stadsexcursie Archeologisch Depot

In samenwerking met Stichting In den Scherminckel

Op zaterdag 20 april willen we weer een stadsexcursie organiseren. Dit gaan we doen in het Archeologisch Depot, Wassenaarstraat 61 (oude politiebureau). Aansluitend is daar gelegenheid om zelf nog rond te kijken in de tentoonstelling in de ArcheoHotspot. Puzzelen met eeuwenoude scherven behoort ook tot de mogelijkheden. We maken kennis met het hele proces van opgraven tot vondstverwerking. We zien de Romeinse munten en amforen van het Thaliaplein en het bekende Bergse aardewerk. Tevens bestaat de mogelijkheid om eventuele vondsten, die u thuis hebt liggen, mee te nemen. Dan wordt gekeken of de vondst gedetermineerd kan worden (wat is het en hoe oud is het?). Er is een film over het Sint Maartensgasthuis, de opgraving bij het Gouvernementsplein en…..de Grote Man! In de tentoonstelling wordt ook aandacht besteed aan de verdwenen stadspoorten en de – al dan niet – opgegraven vestingwerken.
De excursie zal ongeveer 1 ½ uur duren. Voor mensen, die slecht ter been zijn, wordt het lastig in verband met de trappen. Elke groep bestaat maximaal uit 20 personen. We starten daarom met twee groepen (om 10.30 uur en om 12.30 uur), waarbij u uw voorkeur voor een tijdstip kunt aangeven. Bij meer dan 40 aanmeldingen bestaat de mogelijkheid om 14.30 uur ook nog in te vullen.

Aanmelden kan bij de secretaris van de Geschiedkundige Kring:
secretaris@geschiedkundigekringboz.nl

Vergelijkbare berichten

  • Henri Mastboom lezingen

    De bekende Mastboomlezingen hebben dit seizoen als thema ‘Grenzen’. Daarbij wordt de nadruk gelegd op de grens dwars door Brabant, of wel de Nederlands – Belgische grens. Helaas is de cyclus als u dit leest al van start gegaan.

  • Update website

    De website is ‘verbouwd’. Alles wat u voorheen zag, is er nog steeds. Soms is een onderdeel verplaatst. Lees hier meer.

  • Anton van Duinkerkenwandeling

    Ofschoon Koningsdag niet doorgaat (te grote bevolkingsconcentraties) is bedacht om op die datum een thematische stadswandeling rondom Anton van Duinkerken te houden. Onder voorbehoud, natuurlijk.

  • St Jacobspoort opgegraven

    Een (deel van) de uit eind 15e cq begin 16e eeuw daterende stadspoort is bij het bouwrijp maken van het vroegere Spiritus-(Nedalco) terrein blootgelegd. Een belangrijk historisch relict dat al dateert van vóór de vestingtijd. Als deze resten zichtbaar blijven, houden ze mede de herinnering levend aan zowel de handelsstad als vestingstad die beide voor de Nederlanden een belangrijke rol vervulden.