Hofzaallezing 2017-IV: Vreemd of Eigen-aardig?

De avond van vierde hofzaallezing omvatte maar liefst twee lezingen, die hoe verschillend ook, tóch elkaar raken, maar qua inhoud elk op zich een hele avond hadden kunnen vullen.

Yolande Kortlever schetst de Bergse geschiedenis als een draaischijf van passanten en immigranten

De lezing van stadshistoricus Yolande Kortlever ‘Vreemd wordt eigen‘ nam de aanwezigen mee in de geschiedenis van Bergen op Zoom vanaf de late middeleeuwen, wanneer het bestaan van de stad in archieven terug te vinden is. Als plaats van  vestiging is Bergen op Zoom ouder, al ontbreekt daarover informatie. Dat een plaats stadsrechten krijgt heeft vooral te maken met het mogen houden van een eigen rechtspraak. Dan is er dus al sprake van een plaats (en inwoners) van enige betekenis.
Rode draad in de lezing is dat van oudsher mensen van elders zich in de stad vestigden. Hierbij speelden zowel economische factoren een rol, als de verminderde veiligheidstoestand door oorlogen. Dezelfde invloeden maakten ook dat mensen uit de stad vertrokken, al is hier volgens Kortlever nog geen onderzoek naar gedaan.
Duidelijk is dat de stad met zijn geschiedenis geen eiland in de wereld is, maar dat gebeurtenissen tot op wereldniveau merkbaar zijn in het wel en wee van de stad met zijn inwoners.
In feite stamt elke Bergenaar af van een vroegere immigrant uit binnen- of buitenland. Ook de zich (de enige echte) Bergenaar voelende.  De echte Bergenaar is een niet bestaand persoon; het beeldje met die naam geeft slechts een fantasie-persoon weer.
In werkelijkheid bestaat de huidige Bergse samenleving uit maar liefst 150 nationaliteiten, die alle hun eigen cultuur meebrachten. Voor een uitgebreider verslag zie deze bijlage.

Egyptologe Sigrid van Roode draagt het type sieraden waar haar lezing over gaat

De tweede lezing van de avond door Sigrid van Roode, (egyptologe, archeoloog van provincie Gelderland) ‘ Vreemd en eigen’ wierp een boeiend licht op sieraden zoals deze worden gedragen in het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Hetgeen wij sieraden plegen te noemen blijken in haar betoog weliswaar het lichaam te (ver)sieren, maar zijn van oorsprong voorwerpen met een magische betekenis of signaal naar de omgeving.
Aan de hand van een vloed aan prachtige foto’s vertelt Van Roode de betekenis die achter sieraden schuilgaat door vorm, kleur, gravering, wijze van dragen enzovoort. In het algemeen kan worden gesteld dat sieraden worden gebruikt om:
– Onheil af te weren (hier vervullen heiligen die rol);
– Identiteit aan te geven, zowel qua persoon als de groep waartoe deze behoort;
– Status uit te dragen, om de maatschappelijke positie te tonen.
Met het verdwijnen van streekgeboden sieraden (denk aan de Zeeuwse gouden oor’ijzers’) dreigt veel erfgoed verloren te gaan.  Voor het in de lezing besproken ‘zilver uit de woestijn’ is, ofschoon niet gemaakt in Bergen op Zoom, toch een plaats ingeruimd in de komende zilvertentoonstelling ‘Voorbij IJdelheid’.
Met deze sieraden wordt een verbinding gemaakt met het deel van de Bergse bevolking die zich pas in de jongste tijd in onze stad heeft gevestigd. Voor hen is zo’n collectie immers heel ‘eigen’.
Een uitgebreid verslag vindt u in deze bijlage
Op 25 juni 2024 vertelt Sigrid van Roode nog iets meer over de achtergrond van sieraden in de Telegraaf. Het artikeltje vindt u hier.

De beide lezingen laten eens te meer zien dat dit een schertsfiguur is

Hiermee is de samenhang tussen beide lezingen duidelijk: eigenlijk zijn we allemaal ‘vreemden’, en maken deel uit van de plaatselijke gemeenschap met het vertrouwen dat de tolerantie in de Bergse samenleving ruim genoeg is om eenieder te accepteren met zijn eigen aard.

Vergelijkbare berichten

  • Plekken van plezier

    Na de Open Monumentendagen wordt hetzelfde thema gebruikt als kader voor de nieuwe serie Henri mastboomlezingen. De eerste is al op 22 oktober, dus klik snel door.

  • Een zilveren topstuk voor het Markiezenhof

    Opnieuw is de stichting Bergen op Zilver er in geslaagd een zilveren pronkstuk van een Bergse zilversmid te (laten) verwerven. De stichting Mastboom-Brosens bood deze in bruikleen aan het Markiezenhof aan.

  • Lezing “Vorst en Volk” – verslag

    In het kader van de Maand van de Geschiedenis hield prof. dr. Herman Pleij een lezing voor de leden van de Geschiedkundige kring over de relatie tussen het Nederlandse volk en zijn vorst(en).

  • Kerken in Brabant; Hofzaallezing 2018-III

    Het kerkelijk erfgoed in Brabant is nog best rijk, al is veel helaas verdwenen. Ook de toekomst is best zorgelijk als voor de gebouwen geen goede bestemming wordt gevonden.

  • Hofzaallezing 2013-I:Turf, het Bruine Goud

    Het westelijke en noordelijke deel van West Brabant, het huidige kleigebied, maakt deel uit van een veengebied dat zich uitstrekt van Noord-Frankrijk tot in Denemarken.
    Toen omstreeks 1250 het veen in (Zeeuws-)Vlaanderen was ontgonnen moesten de steden en kloosters uitzien naar nieuwe vindplaatsen en zij vonden die in West-Brabant, een dunbevolkt gebied met duizenden hectaren hoogveen.

  • Hofzaallezing 2016-III: De weervissers van Bergen op Zoom

    Een prachtige Bergse bedrijfstak die overigens door nog maar één familie wordt beoefend, en mede dank zij de Stichting Behoud Weervisserij kan voortbestaan, komt aan de orde in deze derde lezing. Het boek dat over dit onderwerp verscheen bevat vanzelfsprekend veel meer informatie dan in het tijdsbestek van deze lezing kon worden besproken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *