de Waterschans 2018-II

In het tweede nummer van De Waterschans van 2018 treft U de volgende artikelen aan:

Galerijen, gangen en fougassen, archeologisch onderzoek naar de vestingwerken onder de Zuidoostsingel
Marco Vermunt
Destijds, toen u met uw vrienden en vriendinnen bij Henk Jordans de foxtrot en de chachacha oefende, heeft u zich vast niet gerealiseerd dat er vier meter onder al die dansende voeten een mijngang liep die een onderdeel was van de vesting van Menno van Coehoorn. Marco Vermunt doet verslag van de opgravingen van het voormalige BBA-terrein en omgeving. We komen van alles te weten over de ondergrondse oorlogsvoering in de achttiende eeuw.

Forddealers in Bergen op Zoom
Gijs Asselbergs en John Roovers
De bedrijfshistorici Gijs Asselbergs en John Roovers zijn de geschiedenis nagegaan van het dealerschap van Ford automobielen in Bergen op Zoom. Het belangrijkste hoofdstuk in dit verhaal betreft de geschiedenis van de Difoga, tot de dag van vandaag een begrip in onze stad. Het garagebedrijf is gesticht door Frits Diepen, een veelzijdige ondernemer, wiens activiteiten als vliegtuigbouwer in een eerdere editie van De Waterschans aan bod zijn gekomen.

Frits Diepen, autoliefhebber pur sang
Gijs Asselbergs en John Roovers
Zoals veel van zijn tijdgenoten, moet Frits Diepen gefascineerd zijn geweest door alles wat de moderne techniek op het gebied van snelheid en vervoer aan mogelijkheden te bieden had. Dat blijkt niet alleen uit Diepens bezigheden als autohandelaar, vliegtuigontwerper en –bouwer, maar ook uit het enthousiasme waarmee hij in de jaren ’30 zelf deelnam aan autorally’s en behendigheidsritten. Als Forddealer reed hij uiteraard in een Ford, of in een Lincoln. Lincoln was een door Ford ingelijfd merk van grote, luxueuze automobielen.

Stadsgezichten en geschiedenis
Jan Peeters
Tien tegen één dat u thuis een paar mooie stadsgezichten van Bergen op Zoom aan de muur heeft hangen. Hoe komt het toch dat historisch geïnteresseerden zo graag naar die oude gezichten kijken? In dit artikel worden enkele aspecten van de relatie tussen stadsgezichten en geschiedenis nader belicht. Het artikel fungeert tevens als inleiding op het volgende.

Interview met Peter Franssen
Daphne Valentijn
Peter Franssen is een hedendaagse Bergse graficus in wiens oeuvre het stadsgezicht een belangrijke rol speelt. Over de motieven van makers van stadsgezichten uit het verleden is zo goed als niets bekend. Hen kunnen we niets meer vragen, maar Peter Franssen uiteraard wel. Het artikel is een verkorte weergave van een interview dat de kunsthistorica Daphne Valentijn van de kunstenaar heeft afgenomen.

Vergelijkbare berichten

  • Bergen op Zoom bevrijd en toen kwam de ellende…

    Lees in de jongste editie van geschiedkundig tijdschrift de Waterschans het indrukwekkende verhaal van Annie Stalpers. Ze beschrijft uitgebreid in brieven aan haar vriendin Nel IJsseling de periode van oktober 1944 tot mei 1945.

  • St Jacobspoort opgegraven

    Een (deel van) de uit eind 15e cq begin 16e eeuw daterende stadspoort is bij het bouwrijp maken van het vroegere Spiritus-(Nedalco) terrein blootgelegd. Een belangrijk historisch relict dat al dateert van vóór de vestingtijd. Als deze resten zichtbaar blijven, houden ze mede de herinnering levend aan zowel de handelsstad als vestingstad die beide voor de Nederlanden een belangrijke rol vervulden.

  • Waterschans 2023-4

    De nieuwe Waterschans is in de bus of onderweg! Met alles wat je als Bergenaar moet weten over de Mie den Os(car) en de Gertrudisbron. En veel meer!

  • Kasteel van Wouw in de prijzen

    Het kasteel van Wouw doet opnieuw van zich spreken met een onderscheidende prijs en voortgaand herstel

  • Filmmateriaal na Watersnood

    Rudi Dercks attendeerde ons op filmbeelden die gemaakt zijn na de Watersnood die goed de omvang van de catastrofe in beeld brengen. Bergen op Zoom komt hier ook kort in voor.

  • Nóg een ‘Aerdig Geback’

    Het herstel van de Waterschans aan het eind van het ‘havenkanaal’ is in volle gang. Een aantal foto’s en een vogelvluchtfilmpje laten u zien wat het gaat worden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *