Waterschans 2023-II

Het juninummer van Waterschans is uit. Vol met mooie verhalen, fraaie foto’s van Corné de Weert, openhartige interviews en kritische columns. En een bijzondere, mysterieus aandoende, voorpagina gemaakt door vormgeefster Mirjam Drenth. Als opwarmer voor een opzienbarend artikel van de Bergse oud-stadshistoricus Yolande Kortlever. Zij beschrijft daarin haar minutieuze speurtocht naar de echte portretten van markiezin Marie Henriëtte de la Tour d’Auvergne (1708-1728) en markies Johann Christian van de Palts Sulzbach (1700-1733). Hingen die niet al tijden in Het Markiezenhof dan? Jawel, maar dat blijkt nu op een vergissing te berusten. Op die portretten staan twee andere hoogwaardigheidsbekleders afgebeeld en niet het bovengenoemde adellijke duo, zo ontdekte Yolande. Om daarachter te komen moest ze hemel en aarde bewegen. Omdat de door haar boven water gebrachte schilderijen met daarop Marie Henriëtte en Johann Christian in Duitse musea en op veilingsites onder verkeerde namen stonden geregistreerd.


Verder nemen we u mee naar het Oesterlab aan de Wittoucksingel. Jarenlang lag het pand uit 1937, naar een ontwerp van wijlen de Bergse architect Frans J. Rampart, verscholen in een groene oase. Als een soort sta-in-de-weg voor het doorgaand verkeer op de Van Konijnenburgweg. Inmiddels is het als industrieel erfgoed zelfs opgewaardeerd tot gemeentelijk monument. Dat uitgerekend toen deze Waterschans al bij de drukker lag, werd ontdaan van zijn natuurlijke beschutting en nu open en bloot in het zicht staat.
Verder een afscheidsinterview met de in april afgezwaaide voorzitter Koert Damveld van de Geschiedkundige Kring en een gesprek met zijn opvolger Gerard Franken. Diezelfde Koert Damveld laat in zijn rubriek Ongehoord musicoloog Thiemo Wind vertellen over componist en klokkendeskundige Jacob van Eyck, die in onze stad de basis legde voor zijn kennis over de klok. Altijd boeiend zijn de museumbezoeken van oud-archivaris Cees Vanwesenbeeck, die in zijn rubriek Buitengaats vaak nog weinig bekende kunstwerken laat zien met daarop Bergse aanknopingspunten.
Jan Weyts zoomt in op het Oosterlingenhuijs aan de Zuivelstraat dat door het stadsbestuur in 1477 beschikbaar werd gesteld aan kooplieden uit de Hanzesteden. Een gebaar waaruit blijkt hoezeer Bergen op Zoom destijds een goede relatie op prijs stelde met de handelaren uit die plaatsen. Oud-burgemeester Pieter Zevenbergen, één van de drie gastsprekers op de recent gehouden Hofzaallezingen van onze Kring, verhaalt hoe De Maagd eind jaren tachtig van kerk tot theater transformeerde en in de rubriek Ommeland richt Willem de Weert zijn blik op de expositie over kerken en kloosters in het Wilhelmietenmuseum in Huijbergen.

Vergelijkbare berichten

  • Wijding tegeltableau Gertrudiskapel

    Aan de Scheldelaan is de gerestaureerde Gertrudiskapel officieel heropend middels een wijding van het vernieuwde Gertrudis tegeltableau

  • Ontdekking in het Markiezenhof

    Hoe nuttig een restauratie op zich al is, dit wordt bijna overtroffen door de vondst van een eeuwenoud boek.

  • Stadsexcursie: Een historische kroegentocht

    Bij het onderzoek voor zijn boek ‘Bergen op Stap’ heeft Henk Franken een encyclopedische kennis van de Bergse horeca bijeengebracht. Met gemak weet hij een stadsexcursie van begin tot eind boeiend te vullen. Een openbaring voor Bergenaren, en een klein tipje van wat met het boek in november te verwachten is.

  • Kaddish voor Corrie van den Boom

    Ter herdenking van de op 8 maart 2015 overleden Corrie van den Boom-Geers werd in de hofzaal Kaddish voor haar gezegd door de voorzitter van de Bredase synagoge, Philip Soesan. Deze plechtigheid ging vooraf aan een lezing over de geschiedenis van de Joodse families uit Bergen op Zoom.

  • Henri Mastboom lezingen

    De bekende Mastboomlezingen hebben dit seizoen als thema ‘Grenzen’. Daarbij wordt de nadruk gelegd op de grens dwars door Brabant, of wel de Nederlands – Belgische grens. Helaas is de cyclus als u dit leest al van start gegaan.