Lesbrief bevrijding 1944

Wie meende dat het boek over de bevrijding van de Brabantse Wal in 1944 alleen oudere generaties zou aanspreken, zal verrast zijn dat juist voor de jeugd een aanvullend project is ontwikkeld. Het gaat immers om het bewaren van deze herinneringen om (ook) de jongere generaties ervan te doordringen hoe ontwrichtend een oorlog voor de inwoners van een gebied is. En dat kan nog altijd het best door gebeurtenissen uit de eigen omgeving door te vertellen.

Het uitgewerkte lesprogramma is hier te downloaden inclusief een bijbehorend gefilmd interview (speelduur 21 minuten)
Lesbrief 80 jaar bevrijding
Interview

Vergelijkbare berichten

  • Waterschans 2019-IV

    De Waterschans 2019-IV omvat drie interessante artikelen en een toelichting van de bestuursvoorzitter over de perikelen tussen het bestuur en de redactie van het blad ‘De Waterschans’.

  • Een academische terugblik op de jaren zestig

    Als deel van de viering van het 50 jarig jubileum hield de School voor Geschiedenis voor leerlingen en oud-leerlingen op 29 september 2018 in de Ontmoetingskerk een ‘academische zitting’ waarin terug werd gekeken naar de tijd waarin de Geschiedkundige Kring werd opgericht.

  • Stem op deze vrijwilligers

    Een oproep om te stemmen op de Erfgoedgroep van de Zuidwesthoek die meegewerkt hebben aan de uitgave van 80 jaar bevrijding Brabantse Wal.

  • Overlijden Jan van Mosselveld

    De redactie ontving het bericht dat oud-archivaris Jan van Mosselveld onlangs op de leeftijd van 93 jaar overleed.

  • Hofzaallezing 2015-IV: ‘Eens maar nooit weer’

    In de vierde lezing schetst Robert Catsburg het leven van een Canadese soldaat tijdens de Slag om de Schelde, en citeert uit zijn interviews met veteranen die aan de Zoom hebben gevochten.

  • Een tentoonstelling voor speurneuzen

    Loop je neus achterna en ga op zoek naar het pestparfum in het Markiezenhof. Stadsdokter Justus Turcq heeft zijn laboratorium in de tuinzalen opgesteld. Soms is hij zelf als pestdokter aanwezig. Spannend en leerzaan voor jong en oud.