de Waterschans 2018-II

In het tweede nummer van De Waterschans van 2018 treft U de volgende artikelen aan:

Galerijen, gangen en fougassen, archeologisch onderzoek naar de vestingwerken onder de Zuidoostsingel
Marco Vermunt
Destijds, toen u met uw vrienden en vriendinnen bij Henk Jordans de foxtrot en de chachacha oefende, heeft u zich vast niet gerealiseerd dat er vier meter onder al die dansende voeten een mijngang liep die een onderdeel was van de vesting van Menno van Coehoorn. Marco Vermunt doet verslag van de opgravingen van het voormalige BBA-terrein en omgeving. We komen van alles te weten over de ondergrondse oorlogsvoering in de achttiende eeuw.

Forddealers in Bergen op Zoom
Gijs Asselbergs en John Roovers
De bedrijfshistorici Gijs Asselbergs en John Roovers zijn de geschiedenis nagegaan van het dealerschap van Ford automobielen in Bergen op Zoom. Het belangrijkste hoofdstuk in dit verhaal betreft de geschiedenis van de Difoga, tot de dag van vandaag een begrip in onze stad. Het garagebedrijf is gesticht door Frits Diepen, een veelzijdige ondernemer, wiens activiteiten als vliegtuigbouwer in een eerdere editie van De Waterschans aan bod zijn gekomen.

Frits Diepen, autoliefhebber pur sang
Gijs Asselbergs en John Roovers
Zoals veel van zijn tijdgenoten, moet Frits Diepen gefascineerd zijn geweest door alles wat de moderne techniek op het gebied van snelheid en vervoer aan mogelijkheden te bieden had. Dat blijkt niet alleen uit Diepens bezigheden als autohandelaar, vliegtuigontwerper en –bouwer, maar ook uit het enthousiasme waarmee hij in de jaren ’30 zelf deelnam aan autorally’s en behendigheidsritten. Als Forddealer reed hij uiteraard in een Ford, of in een Lincoln. Lincoln was een door Ford ingelijfd merk van grote, luxueuze automobielen.

Stadsgezichten en geschiedenis
Jan Peeters
Tien tegen één dat u thuis een paar mooie stadsgezichten van Bergen op Zoom aan de muur heeft hangen. Hoe komt het toch dat historisch geïnteresseerden zo graag naar die oude gezichten kijken? In dit artikel worden enkele aspecten van de relatie tussen stadsgezichten en geschiedenis nader belicht. Het artikel fungeert tevens als inleiding op het volgende.

Interview met Peter Franssen
Daphne Valentijn
Peter Franssen is een hedendaagse Bergse graficus in wiens oeuvre het stadsgezicht een belangrijke rol speelt. Over de motieven van makers van stadsgezichten uit het verleden is zo goed als niets bekend. Hen kunnen we niets meer vragen, maar Peter Franssen uiteraard wel. Het artikel is een verkorte weergave van een interview dat de kunsthistorica Daphne Valentijn van de kunstenaar heeft afgenomen.

Vergelijkbare berichten

  • Nóg een ‘Aerdig Geback’

    Het herstel van de Waterschans aan het eind van het ‘havenkanaal’ is in volle gang. Een aantal foto’s en een vogelvluchtfilmpje laten u zien wat het gaat worden.

  • Waterschans 2020-IV

    Waterschans 2020-IV heeft niet alleen het nieuwe jasje (huisstijl) maar ook een gevarieerd(er) inhoud dan het blad tot nog toe had.

  • Waarom heeft de Gertrudiskerk een plat dak?

    Oudere Bergenaren kennen de Gertrudiskerk met een puntdak. Een allesvernietigende brand op 10 april 1972 maakte een einde aan die situatie, en bijna zelfs aan de hele kerk.

  • Waterschans 2020-I

    Waterschans 2020-01 vormt een themanummer waarin Anton van Duinkerken centraal staat. Vooral zijn band met de Bergse Vastenavond komt aan de orde.

  • St Jacobspoort opgegraven

    Een (deel van) de uit eind 15e cq begin 16e eeuw daterende stadspoort is bij het bouwrijp maken van het vroegere Spiritus-(Nedalco) terrein blootgelegd. Een belangrijk historisch relict dat al dateert van vóór de vestingtijd. Als deze resten zichtbaar blijven, houden ze mede de herinnering levend aan zowel de handelsstad als vestingstad die beide voor de Nederlanden een belangrijke rol vervulden.

  • Kanonnen op de Waterschans teruggeplaatst

    Wanneer de laatste kanonnen van de Waterschans verdwenen zijn, is niet precies bekend. Wel dat dit minstens 150 jaar geleden is, toen Bergen op Zoom zijn vestingfunctie verloor. Nu zijn er twee weer terug. Niet als bewapening van een versterking, maar als sierstuk op het gerestaureerde monument.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *