Een verdwenen traditie

Via whatsapp stelde een zus van uw verslaggever de vraag: “Weten jullie nog dat we op Witte Donderdag naar de versierde slagersetalages gingen kijken?”
Jeemig! Ja en nee; ik wist het nog wel (nu je het zegt) maar niet dat dat op Witte Donderdag was.
Een (jongere) broer wist het nog heel wel: bij een slager zat ooit een biggetje op een fietsje de trappers in het rond te bewegen. Hij meende dat dat bij slager van de Boom in de Steenbergsestraat was.
Slagers maakten toen (in de jaren vijftig) prachtige taferelen in (gekleurd)  vet, worstplakken en andere vleesproducten.  Die avond was voor velen een uitstapje, waarbij hele drommen mensen de hele stad, inclusief Borgvliet, afliepen om de kunststukken in de sprookjesachtig verlichte etalages te bewonderen.

Meer dan een Bergse traditie?

Waarom deden die slagers dat? Bij raadpleging van de Waterschans (1998-4 pg 133) viel me op dat in vroeger eeuwen op Witte Donderdag de Paasmarkten werden ‘aangekondigd’; dat wil zeggen dat de verkoop pas na de paasdagen begon. Zouden die slagersuitstallingen daar nog een restant van zijn?
Het tijdschrift hielp me niet verder. En gek genoeg vond ik in het West Brabants Archief hier geen enkele foto van. Die zullen toch heus nog wel ergens in een vergeten album of laatje te vinden zijn?
Toen kwamen uit  hetzelfde archief twee foto’s uit Roosendaal tevoorschijn, wat meteen duidelijk maakte dat het geen Bergs fenomeen was en dus een andere oorsprong moet hebben. Het heette in Roosendaal ‘Kalfkensavond
Verder zoeken op Internet leverde meer op:
In het geheugen van Tilburg vertelt een slagersdochter: “Op witte donderdag maakten we de etalage op. Ik weet nog hoe mooi mijn schoonmoeder met bloemen van vleeswaren de vleesschalen decoreerde. Als de kerk uitging, liepen de klanten zich langs de etalages al te verheugen op het moment dat ze weer vlees mochten eten”.
Ook van Eindhoven zijn vermeldingen te vinden. En Maastricht kende zelfs een ‘Vleesoptocht’.
Over de grens vermeldt de heemkundekring  De Plate uit Ostende dit fenomeen ook. Met foto’s.

Klik hier als u een berichtje wil sturen

Vragen

Al met al rijst wel een beeld, maar wat is het nu écht? Is het een relict van een feest van het slagersgilde? Was het alleen wedijver, of waren er ook prijzen te behalen? Is het een puur katholiek feest dat alleen in katholieke streken werd gehouden?
Kortom, de moeite waard om een geschiedkundig onderzoek te starten. Wie neemt die handschoen op?
Wie weet nog (meer) te vertellen over deze verdwenen traditie? En wie beschikt nog over foto’s van de Witte Donderdag etalages van Bergse slagers? Graag zien wij uw reacties tegemoet !

Vergelijkbare berichten

  • Bekijk de Bergse vesting

    De vesting is behalve enkele onderdelen als Ravelijn Op den Zoom dan wel niet meer zichtbaar, het meeste ervan bestaat nog wel degelijk. Verdwenen onder het zand nadat de top van de versterkingen was gesloopt. Bouwwerkzaamheden bieden de kans om stukjes opnieuw bloot te leggen. Zoals nu tegenover het station. Haast u, het gaat weer, en nu definitief, verdwijnen.

  • Henri Mastboomlezing: Zes eeuwen zilver

    Zelfs met de vloed aan publicaties die over de geschiedenis van Bergen op Zoom is verschenen, blijkt er toch een lacune. Die wordt nu hersteld. Een werkgroep is doende de geschiedenis van de edelsmeden in het Bergse op de kaart te zetten. Met alles wat je er bij kunt wensen. Waar Marco Vermunt in de eerste hofzaallezing van dit jaar constateert dat er geen hiaat in de geschiedschrijving van deze streek is, komt Cees Vanwesenbeeck in een Henri Mastboomlezing op 17 maart 2016 tot een andere conclusie.

  • De Geschiedkundige Kring draagt bij aan Pompejus

    De Geschiedkundige Kring ziet graag dat bezoekers straks vanaf Pompejus op historisch verantwoorde wijze rond kunnen kijken. Daarom is het idee ontstaan om op de toren borden te plaatsen met bij de zichtlijnen behorende uitleg, waarin vanzelfsprekend de historische benadering voorop staat.

  • Waterschans 2019-IV

    De Waterschans 2019-IV omvat drie interessante artikelen en een toelichting van de bestuursvoorzitter over de perikelen tussen het bestuur en de redactie van het blad ‘De Waterschans’.

  • Hofzaallezing 2015-IV: ‘Eens maar nooit weer’

    In de vierde lezing schetst Robert Catsburg het leven van een Canadese soldaat tijdens de Slag om de Schelde, en citeert uit zijn interviews met veteranen die aan de Zoom hebben gevochten.